Kačji rob

Kačji rob ni tako obiskan kot so pokljuški vrhovi. Čeprav je eden krajših turnosmučarskih ciljev na Pokljuki, pa ob dovolj visoki snežni odeji nudi odlično smuko v zavetju grebena na severni strani . Ker koristim brezplačne avtobusne ture v blejskem in bohinjskem kotu, je prvo ura in nato špura. Ura je bila ravno prav zgodnja, da sem še ujel Ažmija in Marjano, ki sta odhitela proti Debelm vrhu. Na smučišču pod Viševnikom so bile temperature že pomladanske in so omogočale lepo sončenje čisto do Kačjega roba ob lep potegnjeni špuri . Ta se je nadaljevala proti Viševniku, druga pa proti Srenjskemu prevalu. Sam pa sem odsmučal direktno pod greben in ob grebenu proti Kucmanovim kontam. Nižje in v gozdu pa so bile razmere slabše zaradi vse bolj južnega snega.

Lackenspitze 2459m

Je pozimi ob dobrih snežnih in vremeskih razmerah obiskan turnosmučarski cilj.
Strmo vršno pobočje zahteva previdnost in zadnje metre do vrha je treba premagati peš.

Pot oz. gaz gre od parkirišča čez travnik rahlo navzgor proti zahodu, dokler ne pridemo do gozdne ceste. Po cesti gremo proti jugu in na naslednjem križišču zavijemo desno (na 1300 m). Od tu po gozdni cesti navzgor v več ovinkih do tik pred Untere Neuwirtsalm. Tu je treba zaviti levo (pri 1.480 m ), potem pa po kolovozu do Metzgerhütte (1740 m). Navzgor skozi redek macesnov gozd proti jugu, nato pa se usmerimo proti jugozahodu na približno 1.900 m (preden pridemo do Wildalmsee) kjer prečkamo ravnino. Nazadnje se po nekoliko bolj strmem pobočju pot dvigne do sedla med Rosskogel in Grubachspitze (cca. 2050 m). Tu zagledamo vrh in tudi potek naše poti. V sedlu je tudi Krauthacklhütte (lovska koča). S sedla zavijemo na pobočju v levo, kolikor je mogoče na isti višini prečkamo do plazovišča z ogromnimi balvani
Na greben med Lackenspitze in Grubachspitze pridete nekoliko vzhodneje pod Lackenspitze. Tu desno (severozahodno), na grebenu ali tik pod, do vrha Lackenspitze. Običajno je ob nekaj skalah prostor še za nekaj smuči. Sedi zelo strma hoja do vrha Lackenspitze (2459 m).

Sledil sem Alešu, ki je imel sled na telefonu in orientacijo že v glavi. Zjutraj ob prihodu je bilo v Twengu -18°C in brez vetra. Kmalu se je na soncu prijetno ogrelo. Imela sva super razmere in po dobrih 3 urah sva pridrsala do grebena 10m pod vrhom. Zadnji metri so bili brez cepina po suhi zmrznjeni travi in ledu adrenalinski, vendar je šlo gor in dol. Smučanje je bilo odlično, pršič razen na ravnini po vršno strmino je bilo malo poledenelo. Je pa bila kar dolga tura – skupaj 6 ur. Čudovita slikovita smučarska tura iz Twenga!

Pot kulturne in tehnične dediščine Žirovnica

Pot kulturne dediščine Žirovnica lahko povežemo še s tehnično dediščino, če obiščemo tehnični muzej Završnica.

Tehnična dediščina

Tehnični muzej Završnica (The Završnica technical museum) , nekoč HE Završnica, je bila prva slovenska javna elektrarna. Graditi so jo pričeli leta 1911 in 25. februarja 1915 je prvič oddala električno energijo v omrežje. Elektrarna je neprekinjeno delovala 90 let. Po njeni zaustavitvi so objekt in naprave obnovile in kot spomenik tehniške kulture. Vlogo proizvodnje električne energije je prevzela Hidroelektrarna Moste, prva elektrarna na reki Savi, ki izkorišča tudi vodno zajetje nekdanje HE Završnica. Ogled obeh elektrarn je mogoč v spremstvu strokovnega vodnika

Mi smo se povzpeli do vodostana nad Žirovnico. Skozi tunel, ki je v višini vodostana, smo se sprehodili še na drugo stran grebena Rebro nad dolino Završnice.

Vodostan (https://mapio.net/images-p/19280862.jpg))

Vodostan v Rebru nad Žirovnico z zanimivim in od daleč opaznim pročeljem, je bil zgrajen leta 1914 za oskrbo HE Završnica in kasneje HE Moste. V 16 metrov visok železobetonski vodni zadrževalnik voda priteka iz jezera v Završnici in odteka po 900 m dolgi cevi v strojnico elektrarne. Vodostan je odlična razgledna točka.

Od vodostana se odcepi levo pot do tunela ki pelje na drugo stran grebena nad Završnico. Lepa razgledna točka je tudi skala Gadova peč ob poti na sv. Lovrenc. Nudi lep razgled na omenjene vasi in na hribe Mežakljo, Hom in Vrše nad Blejsko Dobravo (na drugi strani avtoceste). Nad Gadovo pečjo je pot na greben Rebro, od koder se lahko spustimo v Završnico ali pa nadaljujemo desno po grebenu na Brin.

Pot levo po grebenu v smeri vodostana je grebenska pot in je zelo izpostavljena, ni zavarovana in je delno plezalna. Nad vodostanom sem se spustil na pot, ki gre proti tunelu, zavil levo proti vodostanu in po stopnicah do travnikov. Tu sem zavil levo na pot čez travnike in se spustil v Selo. Na glavni cesti sem nadaljeval mimo šole po smernih tablah čez Zabreznico in Breznico proti spominskemu čebelnjaku Antona Janše. Potem smo se še sprehodili v Doslovče in se vrnili čez polje.

Kulturna dediščina

Zemljevid poti (https://visitzirovnica.si/pot-kulturne-dediscine-zirovnica)

Pot kulturne dediščine Žirovnica je tematska pot, ki povezuje kulturno-zgodovinske spomenike v vaseh pod Stolom:  Vrba ( Prešernova rojstna hiša), Žirovnica (rojstna hiša Matije Čopa ) , Breznica (spominski čebelnjak Antona Janše) , Doslovče (rojstna hiša pisatelja Frana Saleškega Finžgarja), in Rodine (rojstna hiša pisatelja  Janeza Jalna ).